top of page

Flyparken

Cessna 182T Skylane

Cessna 182T er arbeidshesten til UTSA og har vært en del av flåten siden skolens oppstart. Flyene ble kjøpt nye og er utstyrt med constant speed propeller, og moderne Garmin G1000 glasscockpit som viser flyets primære instrumenter i tillegg til kart med GPS-posisjonering og mye annet. 

Flyene er godkjent for både VFR, VFR-night og IFR. 

Spesifikasjoner:

  • Antall seter: 4

  • Loadfactor: +3.8/-1.52

  • Motor: Lycoming IO-540-AB1A5

  • Effekt: 230 HP @ 2400 RPM

  • Maksimal krusehastighet (Vno): 140 KIAS

  • Maksimal avgangsvekt: 3100 lbs / 1409 kg

  • Maksimal rekkevidde: 930 NM (på FL100)

  • Maksimal flytid: 7 timer og 40 minutter (på FL100)

Diamond DA42 NG

Diamond DA42 er skolens to-motors fly som brukes mot slutten av utdanningen. Flyet er utstyrt med constant speed propeller, moderne Garmin G1000 glasscockpit og autopilot. I motsetning til resten av flåten har DA42 diesel motorer som styres elektronisk (FADEC) for å lette på arbeidsmengden til pilotene. Det er og utstyrt med et "TKS" anti-isingssystem som gjør det mulig å fly i isningsforhold.

Flyet er godkjent for VFR, VFR-night og IFR

Spesifikasjoner:

  • Antall seter: 4

  • Loadfactor: +3.8/-1.52

  • Motorer: Austro E4-C

  • Effekt: 166 HP @ 2300 RPM (per motor)

  • Maksimal krusehastighet (Vno): 151 KIAS

  • Maksimal avgangsvekt: 4407 lbs / 1999 kg

  • Maksimal rekkevidde: 1150 NM (på FL100)

  • Maksimal flytid: 7 timer og 22 minutter (på FL100)

Zlin Z242L Zeus

Zlin Z242L er et en-motors småfly godkjent for flygning under VFR, VFR-night og UPRT. Flyet er utstyrt med moderne Garmin G500TXi avionics, et skrog som takler over 6G, og en constant speed propeller.

Spesifikasjoner:

  • Antall seter: 2

  • Loadfactor: +6/-3.5

  • Motor: Lycoming AEIO-360-A1B6

  • Effekt: 210 HP @ 2700 RPM

  • Maksimal krusehastighet (Vno): 114 KIAS

  • Maksimal avgangsvekt: 2400 lbs / 1090 kg

  • Maksimal rekkevidde: 431 NM

ALSIM AL250

ALSIM AL250 er en ny og moderne simulator som kom til skolen i 2023. Den benyttes til de første fasene av IFR flygning der studentene lærer seg det grunnleggende av Instrument flygningen. Simulatoren har en generisk cockpit med PFD og touch skjerm FMS, samt en autopilot med "Mode Control Panel" (MCP). Den har og tre store skjermer som danner en synsvinkel på 250x49 grader. AL250 har muligheten til å benyttes i både SEP og MEP konfigurasjoner, og er sertifisert til LPV/PBN operasjoner i henhold til EASA regelverk.

bottom of page